Hansa APZ 531 - Smalle kraan | Tuin en Park Techniek

De Duitse machinebouwer Hansa heeft de APZ 531 vernieuwd. De grafdelfkraan heeft een Iveco-motor met een vermogen van 110 kW (150 pk) en permanente vierwielaandrijving.

De eerste grafdelfkraan in de APZ-serie produceerde Hansa al in 1969. Tegenwoordig telt de serie drie modellen: de APZ 131, de 331 en de 531. De laatste kraan is de grootste van de drie en die is er in twee varianten. De standaardmachine heeft voor voldoende stabiliteit hydraulische telescopische steunpoten met daaraan de stempelplaten. De andere versie werkt met een contragewicht en krijgt er in de typeaanduiding een H bij. De machine kan door het contragewicht uit de voeten met korte hydraulische steunpoten. Dat komt van pas op plekken waar er rondom de machine weinig ruimte is. We bekeken bij importeur Hofstede-Timmerman in Staphorst (Ov.) een nagelnieuwe APZ 531.

Wat meteen opvalt, is de geringe breedte van de machine: slechts 1,27 meter. Logisch, want op begraafplaatsen heb je te maken met smalle doorgangen. Door de beperkte breedte oogt de cabine klein. Toch is er voor een chauffeur van bovengemiddelde lengte voldoende ruimte. Met het oog op de ruimte rondom de machine heeft Hansa in de cabine een schuifdeur gemonteerd. Met een opgeklapte linkerarmleuning biedt de deur een ruime instap. De machinegegevens, waaronder het brandstof- en Adblue-niveau worden op een dashboard in het dak weergegeven. Handig, want het zicht op het werk wordt daardoor niet belemmerd. Het zicht rondom wordt met behulp van drie camera"s weergegeven op het scherm in de cabine. De camera"s kunnen het zicht tot vier meter rondom de cabine vangen. Dat is een kwestie van met de hand verstellen. Voor een optimaal zicht op de graafbak kan de voorruit worden geopend. De bediening van de kraan spreekt voor zich. Duidelijke iconen geven aan waar welke knop voor dient. Voor het comfort van de chauffeur is de stoel voorzien van verwarming. Ook de spiegels zijn verwarmd.

De APZ 531 heeft drie stuurmodi. Tweewielbesturing, hondengang en vierwielbesturing. Schakelen tussen de verschillende stuurmodi kan al rijdend met een druk op de knop.

De kop waaraan de aanbouwdelen worden gemonteerd is eindeloos draaibaar. Met een optioneel snelwisselsysteem van Lehnhoff kunnen aanbouwdelen in een oogwenk worden gewisseld.

De graafmachine heeft een telescopische giek met een lengte van maximaal 7 meter vanuit het middelpunt van de kraan. De kop waaraan de graafbak wordt bevestigd, is eindeloos draaibaar. Met een optioneel snelwisselsysteem van Lehnhoff kunnen aanbouwdelen in een oogwenk worden gewisseld. De standaardgraafbak die Hansa levert, heeft een breedte van 90 cm. De opbrengst van de loadsensingpomp is zeer ruim bemeten voor de graafbak, maar voor andere aanbouwdelen, zoals een 350 mm brede grondboor, is die opbrengst wel nodig. Aan de achterzijde van het voertuig zit een enkelwerkend en een dubbelwerkend hydrauliekventiel voor bijvoorbeeld een kieper.

De APZ 531 kan door de permanente vierwielaandrijving ook op drassig terrein zijn werk doen. De aandrijving is hydrostatisch en de maximale rijsnelheid is 40 km/h. De fabrikant kan dat terugschroeven naar 25 km/h. Met de drie stuurmodi " twee- en vierwielbesturing en hondengang " kun je alle kanten op. Voor onderhoudswerkzaamheden van de machine kan de cabine met een hendel aan de rechterzijde hydraulisch worden gekanteld. Voor toegang tot de motor moet je de kap recht omhoog duwen.

De optielijst van Hansa is lang en omvat onder andere een bak voor de stempelplaten, een snelwisselsysteem, werkverlichting, verschillende stoelen en camera"s voor het zicht rondom.

Hansa APZ 531 - Smalle kraan | Tuin en Park Techniek

Dinsdag 14 november 2023

Meer weten ? Kijk even op… www.mechaman.nl/tuin-en-park-techniek/